Hvad er de studerendes respons p? et interaktivt simuleringsprogram i uorganisk kemi?

Authors

  • Agnieszka Kosminska Kristensen
  • Jens Josephsen

Abstract

Indledende unders?gelser af universitetsstuderendes arbejde med et interaktivt computerprogram er foretaget. Programmet, hvis design tager udgangspunkt i den konstruktivistiske l?ringsteori, simulerer en laboratorie?velse i uorganisk stofidentifikation. Dets form?l er at fungere som et supplement til arbejdet i laboratoriet med hovedv?gten p? tolkning af simple sm?eksperimenter og klassiske analytiske teknikker, der tilsammen kan afsl?re et ukendt stofs identitet. Gennem observationer og besvarelser af sp?rgeskemaer er de studerendes motivation for at arbejde i denne type undervisningssituation belyst. Det synes som om et s?dant interaktivt, computerprogram kan v?re motiverende for de studerende, hvis de forst?r og accepterer form?let og hvis programmet p? en klar m?de spiller sammen med andre dele af undervisningen. Unders?gelsen pegede endvidere p? at programmet, i overensstemmelse med dets hensigt, har initieret en dialog og derigennem skabt pr?misser for en udvikling af forst?elsen af kemiske begreber, principper og metoder.

Downloads

Published

2016-03-01