Vejledning, l?ring, kompetence og dannelse
Abstract
Artiklen har is?r fokus p? uddannelsessystemet og analyserer bl.a. p? forholdene mellem vejledning og l?ring, som ofte vikles ud og ind af hinanden. Endvidere veksler artiklen mellem teoretisk refleksion og refleksion over den praksis, som udsp?nder sig p? Roskilde Universitet, og unders?ger lidt n?rmere, hvorledes vejledning og coaching kan underst?tte gruppers l?re- og samspilsprocesser med udgangs i en gruppens l?ringsm?l for projektet. Artiklen fremh?ver, at vejledning og coaching p? RUC udg?r et s?rkende ved den m?de som RUC fungerer p?, og at dette samtidig udg?r en af de st?rste p?dagogiske udfordringer p? RUC, nemlig at f? den enkelte til at fungere i et f?llesskab med mulighed for individuel og f?lles udvikling. Dette sker indenfor nogle samfundsm?ssige rammer for den enkeltes betydning i meget h?j grad opskrives, og hvor f?llesskaberne samtidig ?ndrer form. Derfor analyserer artiklen de udfordringer og muligheder nye former for individualitet og identitetsopbygning og nye former for f?llesskaber blandt studerende indeholder. Det er forfatterens opfattelse, at det er muligt at planl?gge vejledning, og det er muligt at reflektere over vejledning. P? den m?de ?bnes for, at vejledning kan handle om nye indsigter, og dermed s?ttes vejledning ogs? ind i en dannelsessammenh?ng, i og med at dannelse i forfatterens optik bl.a. er defineret ved at ?bne op for nye indsigter, der samtidig giver den enkelte nye muligheder sammen med andre. Artiklen tager fat i den aktuelle diskussion af kompetencet?nkning, og stiller bl.a. sp?rgsm?let om hvorledes kompetencet?nkningen har influens p? vejledning som p?dagogisk redskab. Det drejer sig bl.a. om udformningen af studieordninger, deres pr?cise beskrivelse af kompetenceudvikling hen over forholdsvis korte undervisningsperioder. Artiklen redeg?r endvidere for, hvorledes et typisk vejledningsforl?b p? RUC ser ud, og vejledning s?ttes ogs? ind i en st?rre samfundsm?ssig betydning i forhold til den m?de forskningen har udviklet sig ved de danske universiteter gennem de seneste 10-20 ?r.Abstract in English The article has particularly focus on the education system and analyzes the relationships between supervision and learning. The article changes between theoretical reflection and reflection on the practice of supervision at Roskilde University (RUC), and examines more closely how supervision and coaching can support learning and social processes in project groups. The article highlights that supervision is an important part of RUC?s brand, but also that supervision constitutes one of the greatest educational challenges at RUC, according to get the individuals to function in a community with the opportunity for individual and common development. The article analyzes the challenges and opportunities of new forms of individuality and identity and new types of common relations among students. The author believes that it is possible to plan supervision, and also that it is possible to reflect on supervision. In that way supervision opens for new knowledge, and relates to education. The article addresses the current discussion of competences, and asks the question of how the view of competences influences supervision.