BSCW I MCC: En unders?gelse af brugen af et CSCW-system i et netbaseret undervisningsmilj?

Authors

  • Rasmus Leth J?rn?
  • Lotte H?gh

Abstract

Denne rapport er udarbejdet p? foranledning af ledelsen for Master of Computer-Mediated Communication (MCC) p? Roskilde Universitetscenter. Unders?gelsen har haft til form?l at afd?kke hvordan BSCW, et stykke software til computerst?ttet kollaborativt arbejde, er integreret i MCC uddannelsens struktur. MCC-ledelsen har ikke v?ret tilfredse med de studerendes brug af BSCW og de studerendes udbytte af systemet har v?ret begr?nset. Uddannelsen har hidtil ikke v?ret i stand til at justere anvendelsen af BSCW, prim?rt p? grund af et misforhold imellem de studerendes og uddannelsens indgangsvinkel til BSCW og dets anvendelse. Rapporten peger p? hvordan MCC kan underst?tte l?ringsprocesser og gruppearbejde optimalt p? virtuelle betingelser. MCC-uddannelsens fokus er den studerendes l?ring og dens succes som netbaseret E-l?ringsmilj? afh?nger af en vellykket integrering af BSCW i uddannelsen. Uddannelsen har en eksplicit ambition om at skabe erfaringer med samarbejde i virtuelle f?llesskaber. De studerende betragter ikke BSCW som det system, der faciliterer og binder deres arbejdsprocesser sammen. BSCW placerer sig i en hverdag og skal ligesom alle andre redskaber vurderes efter en pragmatisk arbejdsstrategi, der ofte dikterer fravalget af BSCW. En virtuel underst?ttelse af den studerendes l?ring kr?ver at de studerende opn?r en anderledes forst?else af hvordan arbejde og gruppeprocesser foreg?r p? virtuelle pr?misser. Denne forst?else skal kombineres med en organisatorisk supportstruktur af hidtil uset st?rrelsesorden og en p?dagogisk l?ringsmodel, der kan h?ndtere l?ringssituationen i det virtuelle undervisningsmilj?. Da uddannelsen opererer p? virtuelle pr?misser, m? den f?lgelig struktureres som en virtuel organisation. Ideelt betyder det Plug?n?Work, dvs. at de studerende kan koncentrere sig om at studere frem for at h?ndtere tekniske, administrative eller metodiske problemer. Feltarbejdet der danner grundlaget for unders?gelsens konklusioner best?r af interviews og research foretaget med studerede og ansatte i for?rssemesteret 2001.

Downloads

Published

2016-03-01